lördag 9 april 2011

Böcker och bloggar.



Har försökt få upp min läslust igen. Jag som formligen slukade böcker förut, har himla svårt att komma igenom en bok nu. Mina favoriter har länge varit verklighetsbaserade böcker och kriminalromaner. "Mordböckerna" går bra att komma igenom, men de andra känns jobbigare, även om det är intressant och "lärorikt". Men det är skönt att försvinna in i bokens värld emellanåt. Det var en klok person som sa till mig en gång, att det är en sorts resa det också!

Läste för en tid sedan en bok som heter av "Jag älskar livet!" av Anders Veborg, som hade leukemi och gick bort i maj-88. Den var bra, han skrev mycket om deras känslomässiga upplevelser, behandlingar (vanliga och alternativa). Men också lite jobbigt att läsa den, för den perioden han skriver om, var ju även min mamma sjuk i leukemi och dog sedan i april-88...

Sedan har jag läst ut "Orkar han så orkar jag." av Helene Kindstedt. Sonen Ivar har haft en hjärntumör och hon skriver om deras resa fram till att cancern är borta. (Vad härligt det känns att skriva det!) Den var jättebra, men lite känslomässigt kämpig för mig att komma igenom, som själv lever i samma verklighet. Och samtidigt fascinerande att man kan reagera och agera på så lika vis, när ens barn är sjukt. Vissa känslor och tankar i boken skulle kunna varit skrivna av mig själv..

Den som vill får gärna låna boken om Ivar av mig! (Den andra tillhör Antons fritids.)

Undrar om det är en orsak till att jag tycker om att läsa bloggar så mycket, eftersom det liknar de verklighetsbaserade böckerna på ett sätt?!

Som jag skrivit förut så tycker jag det är givande att läsa bloggar, men samtidigt väldigt ledsamt och jobbigt ibland eftersom många bloggar jag följer är cancerbloggar (och andra med sjukdomsanknytning på det ena eller andra sättet. MEN också med glädjande händelser såklart!

Fast det är också en märklig känsla att skriva öppet så här, men jag tycker det känns bra att göra det. Hade önskat att kunna vara lite öppnare ibland bara.

Men jag "bloggar på" och vad det gäller böckerna, kanske jag ska hålla mig till morden ett tag... ;)

(Har fått veta att en fd. klasskamrat till mig skrivit en bok, funderar på att köpa den, men lite osäker på om innehållet lämpar sig för mina ögon och öron. Men det är inte varje dag en gammal klasskompis ger ut en bok, så det vore kul att ha den. )

Inga kommentarer: