fredag 28 maj 2010

Gosedjur är bra!

De är bra att sova på.
Våfflan och Delfo leker sjukhus.
Voffis och Fena.
Tv-spelande.

Anton ville att jag skulle lägga ut en bild på Air-Buddie och Simon och det är ju faktiskt hans blogg också även om jag tar överhanden "lite".


Tänk vilken glädje med gosedjur! Det har jag verkligen insett under Antons sjukdom. Visst, storasyster har varit väldigt förtjust i dom, men Anton har nog slagit alla rekord. Ett antal har blivit inhandlade sen förra året. Skulle ni se högen skulle ni tro att vi är tokiga. Alla har namn, vissa har olika sjukdomar och Emma och han har fixat till ett hus osv.

Visserligen är det inte lika mycket lek med dom nu, men ofta ändå. Såna saker han absolut inte kunde göra förra året, har blivit viktiga nu. Men när Anton inte orkade leka, inte kunde gå i skolan alls, och var livrädd för alla behandlingar och sövningar då fanns gosedjuren där som kompis och tröst... Våfflan följer ju nästan aldrig med längre till sjukhuset, men i måndags, när Anton tog bort knappen, så var han given att hänga med.

När jag var i Antons ålder hade jag en kompis, som åkte mycket in och ut på sjukhuset för sin astma och hon hade en speciell hund, som hette Knorren och henne hade hon med sig ofta, ofta. Och hunden blev ganska sliten till slut, men otroligt viktig för henne. Tyvärr har vi inte haft kontakt på jättemånga år, M bor i en annan stad, men jag undrar om Knorren finns kvar?! Det tror jag nog! Och nu förstår jag ännu mer hur viktig hon var för M!

För ett litet tag sedan, när vi hade gosedjursberg i vår säng, så frågade jag vilken som var bäst och fick till svar: "Vad tror du? Elvis såklart!" Han kommer nog alltid ligga honom varmt om hjärtat... När fina Gustav, som kaninen Elvis kommer ifrån, begravdes så hade hans familj gosedjur på och runt kistan . Det var så otroligt fint och passande för kungen av gosedjur! För vad jag sett av bilderna i mamma Annas blogg (Annas anatomi) så var Gustav snäppet "värre" än Anton är! Han fann säkert samma sorts tröst i dom som Anton gör... Och vissa barn blir ju mer förtjusta i dom också. Dom är ju så mysiga...

Så gosedjur är verkligen bra!!!

2 kommentarer:

Anna sa...

Ja, dom är bäst och gosigast. Dom ställer inga jobbiga frågor, gillar samma tv-spel och filmer som en själv och dom blir aldrig heller sura.
Vilken härlig bild med Delfinen och Våfflan! Man undrar ju vad för slags sjukdom dom har.
Hälsa Anton!

Maria sa...

Hej camilla,

Hoppas att allt är bra med er, det var så himla längesedan vi träffades på dagvården. Har väl kört olika dagar tror jag;-) Här tuffar det på men det är en berg och dalbana. Vissa dagar är orken på topp och andra är det sömsigt hos fröken. Skulle vara kul att träffas och ta en fika vid tillfälle.

Hälsa ANton så mycket från oss.

Kram Maria